Komentar Pembaca

Perintah Berdakwah Oleh Allah Taala

oleh Abu Ubaidillah (2020-05-12)


https://www.mustafalan.com - Allah telah memerintahkan kepada orang yang beriman untuk make propaganda. Propaganda petunjuk bahawa Allah SWT telah mengarahkan panggilan dan mengajak manusia kepada jalan Allah (apabila sabili rabbika) untuk menjadi hamba-hamba Allah Yang Mahatinggi, yang tunduk dan patuh kepada-Nya melalui diskret (tiada sekolah) dan memberi nasihat dengan cara yang baik dengan cara yang sama (Waljamaah mau'izhatil koko). Kerana Al-Quran mengatakan:

Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Tuhan kamu lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalan-Nya dan yang lebih mengetahui orang yang mendapat petunjuk (A el-Nahl [16]: 125).

Nabi Muhammad adalah pelaksanaan ballighû 'anni wa hadditsû bapa walaupun' Israel perenggan seorang lelaki wa wa karajá kadzaba 'alayya falyatabawwa muta'ammid' maq'adahu min an-Nar. (HR Bukhari). Yang bermaksud: beritahu saya walaupun satu ayat. Ia boleh menghantar cerita (kanan) dari kalangan anak-anak Israel, tetapi juga tidak berdosa (jika tidak penghantaran). Sesiapa yang sengaja berbohong bagi pihak saya, jadi bersedia untuk masuk neraka. (HR Bukhari).

Begitu penting adalah arahan untuk berdakwah ini kepada Nabi menekankan kepada para pengikutnya untuk berdakwah walaupun menyampaikan satu ayat al-Quran semata-mata. Oleh itu, misi ini adalah merupakan sebahagian daripada Islam untuk diaplikasikan dalam kehidupan seharian. Sheikh Ali Mahfuz yang juga persembahan pelajar views Sheikh Muhammad Abduh kepada konsep propaganda dan batasannya seperti berikut: kesedaran Raising kebaikan manusia dan petunjuk dan arahan yang baik, dan melarang daripada segala perkara yang salah, supaya mereka boleh mendapatkan nasib baik dan kebahagiaan di dunia akhirat. Jadi salah satu cara untuk membuat kekayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat, yang merupakan cara untuk membuat sebahagian daripada kehidupan dakwah beriman.