Komentar Pembaca

Kekayaan Dalam Iman Yesus

oleh Abu Ubaidillah (2020-05-12)


https://bersamakristus.org - Simon Petrus, hamba dan rasul Yesus Kristus, kepada mereka yang bersama-sama dengan kami memperoleh iman kepada kebenaran Allah dan Juruselamat kita, Yesus Kristus. Kasih karunia dan damai sejahtera didarabkan kepada kamu oleh pengenalan akan Allah dan akan Yesus Tuhan kita.
Sebagai kuasa ilahi-Nya telah menganugerahkan kepada kita segala sesuatu yang berguna untuk hidup yang kehendak ibadah kita kepada-Nya yang telah memanggil kita oleh kemuliaan dan kebaikan-Nya sendiri. Dengan jalan itu Ia telah menganugerahkan kepada kita janji-janji yang berharga dan yang sangat besar, supaya olehnya kamu boleh mengambil bagian dalam kodrat ilahi, dan luput dari hawa nafsu rasuah di dunia. Tepat kerana itu anda bersungguh-sungguh perlu mendapatkan untuk menambah menurut imanmu, untuk pengetahuan kebaikan, kepada pengetahuan penguasaan diri, kepada penguasaan diri ketekunan, dan kepada ketekunan kesalehan, dan kepada kesalehan kasih akan saudara saudara, dan kepada kasih saudara suka semua orang. Sebab apabila semuanya itu ada padamu dengan berlimpah-limpah, mereka akan membuat anda aktif dan berhasil dalam pengenalanmu akan Yesus Kristus Tuhan kita. Tetapi siapa yang tidak mempunyai perkara-perkara ini, beliau menjadi buta dan rabun, kerana dia telah lupa bahawa dosa-dosanya dahulunya telah dihapuskan.

Terdapat filem yang dipanggil Blood Diamond, yang dimainkan oleh pelakon Leonardo de Caprio. Filem ini menggambarkan bahawa di sebalik keindahan dan kemewahan berlian sangat mahal disimpan cerita yang sangat sedih orang yang diupah untuk mencari berlian.

 

Saya juga teringat apa yang digunakan untuk diajar oleh ibu bapa saya "tidak pernah membuang makanan." Sebelum makanan itu dikemukakan di hadapan kita, ada satu proses yang panjang yang telah berlaku. Bermula dari tapak semaian, penanaman, penjagaan kebun, penuaian, pengedaran, jualan. Di belakangnya terdapat banyak proses yang panjang berpeluh walaupun mungkin air mata jadi makanan yang boleh dibentangkan di hadapan kita.

Apa yang berkenaan dengan dua cerita dengan petikan ini?
IMAN bagaimana berharga yang kami terima daripada Tuhan Yesus, kita cuba untuk memikirkan apa yang telah berlaku di belakang karunia iman kami dengan itu? Lihatlah pengorbanan Yesus untuk kita, Dia akan menjadi seorang lelaki yang menghina, mengalami kematian di atas salib,

Berlian adalah permata, bukan sahaja untuk kecantikan tetapi juga sukar didapati


logam berharga seperti emas dan perak juga terbukti menjadi mahal kerana manfaat yang banyak dalam kehidupan dan juga sukar untuk mencari,

Tetapi iman lebih berharga daripada apa-apa, kerana iman adalah anugerah Allah dari langit yang diberikan oleh Allah untuk keselamatan dan baik dalam kehidupan kita,

iman tidak boleh didapati di semua bahagian dunia kecuali Tuhan Yesus, tetapi jika orang itu tidak akan merasa sukar, kerana iman adalah rahmat Tuhan Yesus.

kami semua juga Rasul Petrus menulis surat ini, dan yang setia pada masa lalu, dan pada masa ini serta orang-orang percaya dalam masa dibezakan dalam menerima kasih karunia Allah,

 

Allah adalah hanya untuk memberi kita rahmat-Nya kepada semua orang yang beriman, kita menerima iman yang sama yang berasal dari Yesus Kristus Penyelamat kita.

Melalui karunia iman kita semua telah menjadi hamba Allah, ia bermakna kita adalah kepunyaan Allah, kehidupan kita adalah sepenuhnya di tangan Tuhan. Yesus mempunyai hak penuh untuk melakukan, merancang dan menyatakan kuasa ilahi dalam diri kita melalui iman bahawa Tuhan telah memberikan kita.

Melalui karunia iman, Allah akan bekerja dalam kehidupan kita, Allah yang dirancang baik untuk menjadi kaya dalam diri kita, dan salah satu perkara yang paling penting bahawa iman adalah cara bagi kita untuk mengenali Tuhan Yesus adalah lebih baik.

Iman adalah kekayaan, kehormatan, kemuliaan, cinta