Komentar Pembaca

Cinta di Tengah Musibah

oleh Abu Ubaidillah (2020-07-16)


Imam Ahmad rahimahullah berkata, "Dalam al-Quran kesabaran perkataan yang disebut dalam lebih daripada 90 tempat. Sabar adalah sebahagian daripada iman, sebagai ketua badan. Bagi mereka yang tidak mempunyai kesabaran dalam memacu kesetiaan, tidak mempunyai kesabaran untuk menjauhkan diri daripada maksiat dan tidak boleh menunggu apabila nasib melanda yang pedih jadi dia kehilangan banyak iman. "

Kata-kata beliau "Bab Minal Imaan, ash shabru 'aqdaarillah buruk" cara: Salah satu ciri-ciri iman kepada Allah adalah untuk bersabar ketika berhadapan dengan takdir Allah. Iman mempunyai cawangan. Seperti tidak percaya juga cawangan. Dan dengan perkataan "Minal Imaan ash shabru" dia mahu memberi pengesahan tambahan yang pesakit tidak adalah benar-benar satu cabang iman. Beliau juga memberi pengesahan tambahan melalui sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Muslim yang menunjukkan bahawa niyaahah (ratapan) juga tidak benar bahawa satu cabang kekufuran. Supaya setiap cabang kekafiran yang perlu dihadapi dengan satu cabang iman. Ratapan adalah satu cabang kekufuran, maka dia harus dihadapi dengan cabang iman yang sabar dalam takdir Tuhan pedih. "(At Tamhiid, ms. 389-391).

Bersalin ridha kepada Hidayah bencana

Allah berfirman yang ertinya,

ما أصاب من مصيبة إلا بإذن الله ومن يؤمن باللهيهد قلبه والله بكل شيء عليم

"... Tidak ada satu bencana jika dengan izin Allah dan sesiapa yang beriman kepada Allah (bersabar) Dia akan dapat memberikan panduan tambahan kepada hatinya Loving Allah yang mengetahui segala-galanya" (Surah at Taghaabun: 11)

Syaikh Muhammad bin Abdul 'Aziz Al Qar'awi berkata, "dalam ayat ini Allah Subhanahu wa Ta'ala melaporkan bahawa semua musibah yang menimpa individu dalam umat manusia, kedua-duanya berkenaan dengan sendiri, atau harta lain hanya boleh berlaku bersama-sama sebagai takdir dari Allah. Walaupun resolusi Ilahi yang dilakukan tidak boleh dielakkan. Beliau juga menyebut mereka yang ikhlas mengakui bahawa tragedi ini berlaku dengan ketetapan dan takdir Allah, Dia boleh memberi panduan tambahan kepadanya supaya ia boleh untuk merasa senang dan tenang apabila menghadapi kerana percaya, dalam hikmat Allah. kerana Allah Maha mengetahui semua perkara yang boleh menyebabkan hamba untuk menjadi baik. Beliau juga kembali lembut tak terhingga belas kasihan kepada mereka. "(Al Jadiid, p. 313).

Alqamah, tidak benar-benar tabi'in pembesar, berkata, "Ini memberitahu kita tentang seorang lelaki yang menderita dan dia tahu bencana yang datang datang dari Allah maka dia merasakan keseronokan dan melepaskan kepadanya."

Sheikh Saleh bin Abdul 'Aziz Shaikh Lusy hafizhahullah ta'ala berkata dalam penjelasannya mengenai perkataan Alqamah ini:

"Ini adalah tafsiran yang datang dari tabi'in Alqamah -one (murid sahabat) -. Pada ayat ini Ini adalah tafsiran yang betul dan lurus Ini kerana firman TUHAN, 'Barangsiapa yang beriman kepada Allah, Dia dapat. memberi panduan tambahan dalam hatinya, sebagaimana yang dinyatakan dalam konteks bencana ditimpakannya sebagai ujian bagi saya. 'Orang-orang yang beriman kepada Allah,' bermakna ia mengucap tasbih kepada Allah Jalla wa 'ala dan melakukan perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya. Sesungguhnya Allah adalah dapat memberikan panduan tambahan dalam hatinya, 'iaitu bersabar.' Allah berkuasa untuk memberi panduan tambahan dalam hatinya 'supaya tidak berasa marah dan tidak menerima. Allah berkuasa untuk memberi panduan tambahan dalam hatinya , 'iaitu, untuk melaksanakan pelbagai jenis ibadah. oleh itu dia (Alqamah) berkata,' Ini menceritakan tentang seorang lelaki yang menderita dan kerana dia tahu bencana yang datang datang dari tangan Allah yang dia merasakan keseronokan dan biarkan pergi kepadanya . ' Ini adalah kepercayaan Allah, rahmat dan menyerahkan kepada

https://kata-kata-mutiara10.blogspot.comhttps://otaktengah-anak.blogspot.comhttps://remajabaituttaqdis.blogspot.comhttps://rezafadhilm.blogspot.comhttps://pancasila-indo.blogspot.comhttps://ahlibahasaara.blogspot.comhttps://thelesserofthefurry.blogspot.comhttps://lavite-pedownload.blogspot.comhttps://edwinryl13398.blogspot.comhttps://ilovephotoshopid.blogspot.comhttps://groupersitubondo.blogspot.comhttps://berbagi-puisiku.blogspot.comhttps://asteptomyjourney.blogspot.comhttps://kawaiiamaiililmia.blogspot.comhttps://yanasweetheart99.blogspot.comhttps://ainabudakkacamata.blogspot.comhttps://info-jual-beli-kalbar.blogspot.comhttps://ilmu-rocabali.blogspot.comhttps://gbigihon.blogspot.com