Komentar Pembaca

Saat Musibah Datang

oleh Abu Ubaidillah (2020-07-16)


Titik pertama pandangan, lihat kelakuan Allah Jalla wa 'ala. Seorang hamba merasakan nikmat Allah dalam tingkah laku yang segala-galanya diputuskan. Dia merasakan nikmat dan bahagia dengan tingkah laku Allah. Dia merasakan gembira dengan hikmah dan kebijaksanaan Allah. Dia merasakan keseronokan daripada pengambilalihan Jalla wa dari ala Allah '. Merasakan berkat perlakuan Tuhan adalah tidak benar-benar satu kewajipan yang mesti dipenuhi. Meninggalkan perasaan itu adalah haram dan menafikan kesempurnaan iman (yang mesti wujud).

Perkara kedua pandangan, melihat kejadian yang telah diselesaikan, iaitu bencana itu sendiri. Maka undang-undang itu telah memberkati dia adalah Mustahab. Tetapi bukan kewajipan untuk rasa penyembah keseronokan dengan kesakitan. Tetapi bukan kewajipan untuk rasa penyembah-senang dengan kehilangan anaknya. Tetapi bukan kewajipan untuk rasa penyembah-senang dengan kehilangan hartanya. Tetapi undang-undang ini mustahab (sunnah).

Oleh itu, dalam konteks (nikmat mandatori) berikut Alqamah berkata, "Itu kata seorang lelaki yang menderita dan dia tahu bahawa bencana itu datang dari tangan Tuhan yang terasa keseronokan" yang merasakan gembira dengan undang-undang Allah, dan ia melepaskan "kerana dia tahu bencana datang dari kedatangan (perbuatan) Allah Jalla jalaaluhu. Ini tidak benar-benar ciri iman. " (A Tamhiid, ms. 392-393).

Kebijaksanaan diselamatkan selepas bencana mempercepatkan
Anas, beliau berkata, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam berkata: "Apabila Allah ingin baik untuk hamba-hambanya, Allah menyegerakan kedatangan azab dosanya di dunia. Dan Allah menyuruh hambanya Katakan hukuman kejahatan Allah menentang kerana dosanya itu akan dibayar pada hari kiamat. ".. (HR Tirmidzi dengan bilangan 2396 dalam Az KITAB SIFAT ZUHUD Penerangan daripada sabar dengan bencana itu, beliau berkata: hadis ini hasan Gharib ia juga dilaporkan oleh al Hakim dalam al-Mustadrak (1/349, 4/376 dan 377) .. ia disenaraikan dalam kerja-kerja dengan Ash Shahihah Albania beberapa 1220).

Syaikh al-Islam berkata:

"The bencana datang itu adalah baik kerana ia adalah disebabkan oleh penghapusan dosa. Ia juga memerlukan kesabaran supaya orang buta akan diberi ganjaran. Ini adalah sikap yang dinyatakan bencana untuk setia dan merendahkan diri kepada Yang Maha Kuasa dan ketagihan bertukar datang dari makhluk lain, dan banyak faedah besar yang lain penonton. Kemalangan itu sendiri dicipta oleh Allah sebagai dosa dan kesalahan sejak. Fakta ini juga menggalakkan lebih besar. Dan semua kejahatan itu berkat dan rahmat bagi tiap-tiap makhluk, jika ia menyebabkan orang ramai menganggap bahawa mangsa bencana jatuh ke dalam maksiat yang lebih besar daripada bahaya yang telah dilakukannya sebelum akan ditulis ganti. Jika itu berlaku maka ia adalah satu kelemahan untuk beliau, berdasarkan dianggap datang dari perspektif kesusahan yang menimpa agamanya.

Sudah tentu ada orang yang menganggap bahawa mendapatkan ujian dengan kemiskinan, penyakit atau kecederaan menyebabkan kemunafikan dan membantah sendiri, atau penyakit hati lanjut, kekufuran jelas, meninggalkan beberapa kewajipan yang dikenakan ke atasnya dan menambah bergelumang dengan pelbagai adalah dilarang untuk agama menyebabkan bahaya ditambah. Jadi ini jenis kesegaran untuk yang terbaik untuk beliau. jurang ia diandaikan berasal dari kesan sampingan yang berlaku selepas mengalami nasib malang, bukan akibat diri mereka sendiri. Seperti halnya dengan orang yang boleh menanggung akibat kesabaran dan arka ketaatan, maka bencana yang melanda orang seperti ini adalah sebenarnya Diniyah indah.

 

Referensi: