Komentar Pembaca

Orang yang Paling Merugi

oleh Abu Ubaidillah (2020-07-11)


Orang yang sudah mengamalkan tetapi tidak memberi manfaat kepada sesuatu yang baik datang daripadanya, maka ia adalah orang yang rugi. Dan dengan syarat yang paling rugi, bagaimanapun, orang yang tidak manfaat sesuatu yang baik datang dari tetapi tidak menyedarinya. Allah berfirman: "Katakanlah:" Apa yang kita boleh memberitahu anda menghormati orang-orang yang paling kehilangan tindakannya? " Orang-orang yang telah sia-sia amalan-amalan mereka dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka melakukan yang terbaik "mereka (QS Al Baqarah:. 103-104).

Penjelasan ulama Mari kita lihat penjelasan para ulama yang mereka berkenaan orang yang kehilangan ini? Al Baghawi rahimahullah menjelaskan: "Para ulama tidak mempunyai pandangan yang sama pada orang yang rugi pada ayat ini Ibn Abbas dan Sa'ad bin Abi Waqqas mengatakan mereka adalah orang-orang Yahudi dan Kristian Kebanyakan mufassirin mengatakan mereka adalah ruhban (paderi Kristian).." ( Tafsir Al Bagahwi). Imam Tabari membawa sejarah yang datang dari Ali ibn Abi Talib radhiallahu'anhu:

Ali bin Abi Talib, apabila ditanya tentang firman Allah SWT (yang bermaksud): "Katakanlah:" Apa yang kita boleh memberitahu anda menghormati orang-orang yang paling kehilangan tindakannya? . "Beliau menjawab: Mereka adalah orang-orang kafir dari kalangan Ahli Kitab Pada mulanya mereka berada dalam kebenaran, maka mereka syirik terhadap Rabb mereka Dan mereka disebabkan kebid'ahan-bidaah, yang mereka lakukan bersama-sama benar-benar perkara yang salah dan... mereka fikir mereka mengamalkannya dengan betul. Jadi mereka bersungguh-sungguh dalam kesesatan dan menganggap diri mereka di atas arahan. Jadi mereka perlu sesat pergi dalam kehidupan dunia, dan mereka yakin bahwa mereka berbuat baik "(Tafsir Tabari).

Dan yang paling besar rugi amalannya adalah orang-orang kafir, antara Yahudi dan Kristian. Kerana mereka melakukan ibadah kepada Allah, tetapi mereka berpendapat bahawa tidak berbuat baik. Seperti yang dinyatakan di dalam ayat: "Mereka adalah orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Tuhan mereka dan (menafikan) pertemuan dengan-Nya, kemudian memadam amalan mereka, dan kami tidak memberikan penilaian terhadap (amalan) mereka pada hari kiamat "(QS Al Baqarah:. 105). Al Imam Al-Qurtubi rahimahullah menjelaskan dikira
"Ibn Abbas mengatakan bahawa ayat ini disebut orang-orang kafir Mekah. Ali (bin Abi Talib) berkata perenggan itu adalah masyarakat Khawarij Harura. Dalam kesempatan lain, Ali berkata, mereka para imam yang tinggal di shuma'ah (tempat ibadat ) "(Tafsir Al-Qurtubi).

Imam Tabari membawa sejarah yang lain berasal dari Ali bin Abi Talib, semoga Allah merasa senang: "Daripada Abu Ath Thufail, beliau berkata: Abdullah bin Al Aashiqi 'bertanya kepada Ali menghormati firman Allah SWT (yang bermaksud):" Katakanlah: "Apa boleh Kami khabarkan kepada kamu menghormati orang yang paling kehilangan tindakannya "?" Ali berkata:. ia adalah anda, hai bangsa Harura '(Khawarij) "(Tafsir Tabari) .Kemudian keliru paling rugi adalah ahlul bid'ah, bermula dalam Khawarij. Oleh kerana tiada pemain kebid'ahan, melainkan jika ia mengira am
kebid'ahanya berbuat baik dengannya. Oleh itu Sufyan al-Thawri rahimahullah berkata: "kebid'ahan lebih dicintai oleh syaitan datang dari kejahatan, kerana terdapat bidaah masalah bertaubat tetapi pelaku bertaubat mudah" (Syarhus Sunnah Al

Baghawi, 1/216). Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, "Sesungguhnya Allah menahan taubat datang dari setiap pesalah bid'ah sehingga ia meninggalkan bid'ahnya" (HR. Al-Tabarani dalam Al Ausath no.4334. Disahkan oleh Al Albania dalam Shahih At Targhib At Tarhib wa tiada . 54) dan semua orang-orang yang mengamalkan perkara yang salah dan tidak mengikut.