Komentar Pembaca

Terimakasih banyak

oleh Abu Ubaidillah (2020-05-12)


https://www.yukristen.com - Bagi pengarah muzik. Nyanyian pengajaran bani Korah. Sebagai Roh meronta-ronta untuk rusa sungai, jadi Roh meronta-ronta jiwa saya untuk anda, ya Allah. Jiwaku haus kepada Allah, kepada Allah yang hidup. Aku akan datang dan hadir di hadapan Allah? air mata saya menjadi hari makanan saya dan malam, kerana pada siang hari mereka berkata kepada saya: "Di mana Allahmu" Ini adalah apa yang saya ingat, ketika jiwa saya ketakutan; Bagaimana saya boleh pergi dengan kepadatan manusia, membawa mereka ke rumah Allah dengan suara kegembiraan dan kesyukuran, orang ramai daripada orang-orang yang mengadakan perayaan. Mengapa engkau tertekan, hai saya jiwa, dan disquieted dalam saya? Harapan kepada Allah! Sebab aku bersyukur lagi kepada-Nya, Penyelamat dan Allahku!


Di tengah-tengah dunia yang sedang menghadapi virus pandemik covid-19 beberapa minggu kita telah melalui walaupun satu perayaan besar Jumaat dan Paskah yang akan dilaksanakan di setiap rumah kita. Sudah tentu ini membuatkan kita bertanya "berapa lama adalah perkhidmatan Ahad seperti yang kita lakukan di rumah?", Apabila kita kembali kepada ibadat biasa, bersama-sama dengan saudara-saudara kita di dalam Gereja.

Jika kita mahu merenung keadaan ini dengan iman, begitu banyak perkara yang diajar dengan keadaan kita, tentang kepentingan kebersihan, kesihatan, kekeluargaan, inspirasi kita untuk saham lanjut dan sebagainya. Tetapi satu perkara yang diajar kepada kami mengikut perkataan bertulis Allah untuk kita hari ini adalah mengenai keinginan kita kepada Allah.

 

Apa yang menyebabkan pemazmur dalam petikan ini lebih atau kurang mempunyai sedikit persamaan dengan apa yang kita rasa adalah juga dalam keadaan dunia hari ini. Pemazmur berkata, "jiwaku haus kepada Allah, kepada Allah yang hidup. Bilakah saya akan datang dan hadir di hadapan Allah?". Oleh kerana keadaan sukar yang membuat pemazmur mempunyai banyak kuil supaya dia terpaksa terlepas perayaan besar yang perlu disambut dengan gala bersama-sama jemaah yang besar dalam kuil.

Kerana ia tidak boleh berlaku, pemazmur dahaga akan bersorak dengan kesyukuran di rumah Allah. Dalam apa-apa keadaan, ejekan dan penghinaan terhadap orang-orang kafir walaupun memukul mereka "di mana Allahmu?" Bangsa-bangsa lain telah berkongsi pandangan mereka bahawa denggan tuhan mereka kerana mereka tinggal berdekatan dengan berhala-berhala mereka, tetapi Israel tidak dapat tinggal lebih dekat dengan rumah itu sebagai tanda kehadiran Tuhan, mereka dihalang sama sekali daripada kuil.

Keadaan ini telah mengajar mereka untuk menjadi lebih mengenl Allah dalam masa yang sukar. Walaupun keadaan yang sukar yang membuat pemazmur mengalami kesedihan yang mendalam, tetapi keadaan yang telah membolehkan manusia untuk mengenal Tuhan lebih dan lebih mendalam. keadaan, keadaan yang sukar yang kita hadapi dalam hidup ini sudah tentu boleh membuat kita terjejas teruk, menyakitkan dan memilukan, tetapi jika kita menerima setiap keadaan dengan iman, situasi yang sukar akan mengajar kita untuk mengenali Allah lebih baik dan lebih mendalam. Melalui Kitab Suci mengajar kita akan melihat apa yang boleh kita terima melalui keadaan yang sukar yang kita hadapi:

1. Kami mempunyai Allah yang hidup
Orang-orang kafir boleh kehilangan allahnya apabila berhala telah musnah, atau ia boleh menggantikan Selebriti yang lain menjadi tuhan baru. Tetapi kita mempunyai kehidupan Tuhan, Tuhan tidak dapat dikekang oleh keadaan, tempat, jarak kematian juga tidak dapat memisahkan kita daripada Tuhan kita masih hidup.

Ia juga boleh bersyukur kebangkitan Yesus Kristus dari antara orang mati. Kematian tidak dapat memisahkan kita dari kasih Allah yang menyelamatkan kami. jika keadaan semasa, memerlukan kita untuk sujud di rumah sudah tentu tidak bermakna bahawa kita terpisah daripada Tuhan kerana ia tidak dapat digunakan dalam Gereja. perhubungan kita dengan Tuhan tidak boleh dikekang oleh keadaan atau tempat, di mana sahaja kita tidak akan menjadi